Kuva: Avoin GLAM. CC BY-SA.

Hack4FI – Hack your heritage päätösgaala järjestettiin Kansallisarkiston vanhassa tutkijasalissa. Kuva: Avoin GLAM. CC BY-SA.

Suomen ensimmäinen avoimiin kulttuuriaineistoihin keskittyvä hackathon järjestettiin 6.–8.2.2015. Hack4FI – Hack your heritage kokosi yhteen yli 50 taiteilijaa, graafista suunnittelijaa, koodaria, palvelumuotoilijaa, käsikirjoittajaa ym. moniammatillisesta yhteistyöstä ja uudenlaisesta kulttuurianeistojen työstämisestä kiinnostunutta. Seurauksena syntyi 15 avoimia aineistoja eri tavoin hyödyntävää ideaa ja konseptia sekä lukuisia uusia yhteistyökumppanuuksia.

Hackathon oli osa hanketta, jonka tarkoituksena on saattaa suomalaisten kulttuuri- ja muistiorganisaatioiden avaamat kulttuuriaineistot hyötykäyttöön. Tämä Open Knowledge Finlandin, Aalto-yliopiston Medialaboratorion ja Aalto Media Factoryn Hack4FI – Hack your heritage yhteishanke huipentui hackathon-viikonlopun jälkeen alkaneeseen kuuden viikon työstövaiheeseen sekä sen päättäneeseen gaalaan.

Torstaina 26.3. Kansallisarkiston vanhassa tutkijasalissa pidetyssä gaalassa jaettiin tunnustuksia hankkeen aikana luoduille kekseliäimmille, hyödyllisimmille ja monipuolisimmille sovelluksille, konsepteille ja kulttuuriteoksille. Päätöksen palkittavista projekteista teki eri alojen asiantuntijoista koostunut jury.

Koko kilpailun voittajaksi julistettiin vuorovaikutteinen tarina Kerttu’s Journey. Yhteistyössä Suomen Merimuseon kanssa suunniteltu “point and click” -peli kertoo 1930-luvulle sijoittuvan nuoren naisen, Kertun, kasvutarinan. Tuomaristo kiitti konseptia mukaansatempaavasta tarinasta ja kulttuuriaineistojen monipuolisesta käytöstä.

Gaalassa päästiin tutustumaan kilpailutöihin tarkemmin. Tässä esittelyssä pääpalkinnon voittaja "Kerttu's Journey". Kuva: Avoin GLAM. CC BY-SA

Gaalassa päästiin tutustumaan kilpailutöihin tarkemmin. Tässä esittelyssä pääpalkinnon voittaja “Kerttu’s Journey”. Kuva: Avoin GLAM. CC BY-SA

Toinen sija meni työlle nimeltä Sift.pics. Kyseessä on sovellus, joka osallistaa käyttäjiä historiallisten valokuvien kuvailutietojen lisäämiseen. Tunnisteita lisätään kuvakohtaisesti valitsemalla esimerkiksi onko kuva otettu sisä- vai ulkotiloissa tai onko kyseessä yleiskuva vai jotakin tiettyä tapahtumaa kuvaava kuva. Helsingin kaupunginmuseon Signe Branderin Helsinki-kuvia sisältävän sovelluksen voi ladata Play Storesta.

Tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa arkistojen aineistoja erityisen luovilla tavoilla lähestyneille projekteille. Kunniamaininnan saivat Sivuvalo-projektin kanssa yhteistyössä tehty runoutta ja videotaidetta yhdistävä Video Poetry Marathon, J. L. Runebergin elämää ja persoonaa avaava kolmen pelin projekti Runepeli – The Runeberg Quest sekä työ nimeltä Aikaa – konkreettisen kellon muotoon rakennettu installaatio, jonka äänimaailma koostuu kellon äänien lisäksi Yle Arkiston avoimista äänitehosteista.

Syksyllä 2014 käynnistynyt Hack4FI – Hack your heritage -hanke kokoaa yhteen avoimista kulttuuriaineistoista, digitaalisesta kulttuurista ja moniammatillisesta yhteistyöstä kiinnostuneita ihmisiä. Avoin GLAM -verkoston toteuttama ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke jatkaa Tanskassa luotua Hack your heritage -konseptia, jossa avatuista digitaalisista kulttuuriaineistoista kehitetään uusia palveluita ja sovelluksia.

Hack4FI – Hack your heritage -hankkeen taustalla on viime keväänä järjestetty Avoin kulttuuridata -mestarikurssi, joka koulutti suomalaisia kulttuuri- ja muistiorganisaatioita avaamaan dataa ja sisältöjä. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa ihmisten osallistuminen yhteisen kulttuuriperinnön tuottamiseen sekä kulttuuriaineistojen tarjoamien mahdollisuuksien ymmärrettäväksi tekeminen.

Lisätietoja:
Hankkeen verkkosivut: http://hack4.fi/
Sanna Marttila, hankkeen projektipäällikkö, sanna.marttila[a]okf.fi, p. 040 144 2103
Laura Sillanpää, hankkeen koordinaattori, laura.sillanpaa[a]okf.fi
Valokuvia hackathonista ja loppugaalasta.

Avoin GLAM (Galleries, Libraries, Archives & Museums) on osa kansainvälistä OpenGLAM-verkostoa, joka koostuu avoimien sisältöjen ja tiedon kanssa työskentelevistä toimijoista. Verkoston tavoitteena on tehdä yhteistyötä GLAM-organisaatioiden kanssa sekä avata kulttuuri- ja muistiorganisaatioiden sisältöjä ja dataa eri yleisöille. Avoin GLAM järjestää mm. työpajoja ja seminaareja, sekä jakaa tietoa ja kokemuksia avoimesta kulttuurista ja taiteesta. Lisätietoja: avoinglam.fi.

Ladattava tiedote (31.3.2015).

Tagged on: