Taidekokoelmien avaaminen verkossa on mahdollista, vaikka teosten tekijänoikeudellinen suoja-aika olisikin vielä voimassa. Näiden muutaman vinkin avulla sinunkin museosi ja kokoelmasi pääsevät asiassa eteenpäin. Tärkeintä on luottaa oman osaamiseen.

Maailman suuret taidemuseot ovat viime vuosina avanneet suuria määriä teoskuvia yleisön vapaaseen käyttöön. Entä jos meidän museomme merkittävimmät kokoelmateokset ovatkin vielä tekijänoikeuden alaisia? Kannattaako verkkojulkaisemiseen silloin edes lähteä?

Keväällä 2017 Museoliitto ja Kuvasto neuvottelivat sopimuksen, johon liittymällä  museo saa luvan ”välittää taidekokoelmissaan olevan taideteoksen yleisölle – – museon hallinnassa olevilla verkkosivuilla ja sovelluksissa, jotka liittyvät olennaisesti museon toimintaan”. Sopimus koskee siis kaikkia kokoelmiin kuuluvia teoksia, ei pelkästään niitä teoksia, joiden tekijänoikeudellinen suoja-aika on rauennut. Toki kuvien yhteydessä täytyy selkeästi mainita, jos kyse on tekijänoikeuden alaisesta aineistosta.

Mistä sitten aloittaa? Näillä muutamalla vinkillä pääset asiassa alkuun:

1) Aloita asiakkaasta

Mieti ensin, kuka voisi hyötyä museonne digitaalisesta kuvakokoelmasta ja millaiselle tiedolle hänellä olisi käyttöä. Vielä parempi jos pääset kysymään suoraan kohderyhmältä. Tai aloita miettimällä, mitä sellaista tietoa sinulla asiantuntijana on, joka saattaisi kiinnostaa muitakin? Anna muidenkin nauttia asiantuntijuudestasi!

2) Kuratoi

Älä tukehduta asiakasta valtavalla kertajulkaisulla, vaan kuratoi kokoelmista helposti hahmotettavia kokonaisuuksia. Tarjoa asiakkaille hyvälaatuiset kuvat teoksista, mutta aina myös näkökulma kuviin. Yksinkertaisimmillaan kokoelmien avaus voi olla kuvakokonaisuus ja niihin liittyvä lyhyt blogiteksti kerran kuussa.

Kuratoinnin ja asiantuntijuuden tarve on yksi selkeimmistä nousevista trendeistä länsimaissa tänä päivänä. Kun kaikkeen tarjolla olevaan tietoon ei kuitenkaan ehdi itse perehtyä, on ihanaa, jos joku muu tekee sen puolestani. Miksi tämä joku muu ei voisi olla sinun museosi?

3) Julkaise vain hyvälaatuisia kuvia

Hyvälaatuisilla ja oikeanvärisillä kuvilla erotut positiivisesti netin sekamelskasta. Jos tarve vaatii, kuvauta teokset uudestaan. Tai mitä jos ideoisit verkkonäyttelyn saatavilla olevien kuvien perusteella?

4) Muista jatkuvuus!

Aina ideoiden ei tarvitse olla kauhean suuria, voit myös muokata jo olemassa olevia tekstejä blogikäyttöön sopiviksi. On tärkeää suunnitella kokonaisuudet ja teemat esimerkiksi puoleksi vuodeksi eteenpäin ja lyödä julkaisupäivät samantien lukkoon. Muutoin on vaarana, että innokkaan alun jälkeen blogi (tai mihin ikinä muotoon omassa museossasi päädyttekään) kuihtuu pian pois.  Hektisessä somemaailmassa juuri jatkuvuus ja säännöllisyys ovat valtteja, joilla ihmisiä houkutellaan museon aineistojen pariin kerta toisensa jälkeen.

5) Älä unohda markkinointia!

Joka kerta kun tuotat verkkoon loistavaa sisältöä, muista kertoa siitä asiakkaillesi. Ota myös lukijat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukaan ideoimaan blogin aiheita. Näin saat arvokasta asiakastietoa myös museon muuta toimintaa varten.

Miltä kuulostaa? Aletaanko hommiin?

 

___

Hanna Kukorelli

Kirjoittaja on Helsingin taidemuseo HAMin valokuvaaja, joka opiskelee journalismia Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.