Hack4FI – Hack you heritage! -hackathon järjestetään tänä vuonna neljättä kertaa 5.–7.10. Helsingin kaupunginmuseossa yhteistyössä Open Knowledge Finland ry:n,  AvoinGLAM-verkoston sekä monien eri kulttuuriorganisaatioiden kanssa. Tänä vuonna odotamme museolle noin sataa kulttuurista kiinnostunutta hackeria muovaamaan avoimesta digitaalisesti kulttuuriperinnöstä uutta.

Okei, hienoja sanoja, mutta mitä ne oikeasti tarkoittavat, mikä ihme se hackathon on ja miksi minun pitäisi olla tästä kiinnostunut?

No aloitetaan vaikka tuosta trendikkäästä sanahirviöstä ‘avoin digitaalinen kulttuuriperintö’. Hyvä esimerkki digitaalisesta kulttuuriperinnöstä on Helsingin kaupunginmuseon Helsinkikuvia.fi -sivusto, josta löydät kaikki museon digitoimat 45 000 kuvaa.

Avoin taas tässä yhteydessä tarkoittaa, että kuvat on julkaistu Creative Commons Nimeä 4.0 -lisenssillä. Se merkitsee, että voit katselun lisäksi myös ladata kuvat ja käyttää niitä maksutta ihan mihin haluat, kunhan mainitset kuvan käytön yhteydessä kuvaajan nimen ja Helsingin kaupunginmuseon.

Muita tsekkauksen arvoisia aarreaittoja on esimerkiksi Kansallisgallerian kokoelma-sivut, josta löydät muun muassa monia kultakauden maalauksia vapaasti käytettäväksi. Myös Finna.fi:stä, tuosta suomalaisen kulttuuriperinnön Googlesta, löydät liki puoli miljoonaa (!) vapaasti käytettävää teoskuvaa.

Joskus hackathonin aikana voi oman työn kanssa tulla tenkkapoo, mutta kanssahackkaajilta voi aina kysyä neuvoa. Kuva: Sergel: Fauni (1774) Kansallisgalleria. Lisenssi  CC 0  (public domain).

No entäs se hacktathon? Miksi ihmeessä mun pitäisi sinne tulla?

Hackathon tulee englanninkielen sanoista ‘hack’ ja ‘marathon’. Sillä siis tarkoitetaan intensiivistä työskentelyperiodia, Hack4FI:n tapauksessa viikonloppua. Hack4FI perustettiin neljä vuotta sitten, koska vapaat kulttuuriaineistot ansaitsevat tulla käytetyksi mahdollisimman monipuolisella tavalla. Aineistojen kanssa yksin väsääminenkin on hauskaa, mutta yhdessä samoista asioista kiinnostuneiden kanssa työskentely on vielä hauskempaa.

Hack4FI:hin osallistuminen vaatii sinulta ainoastaan viikonlopun verran aikaa. Esitaitovaatimuksia ei ole, mutta kaikista taidoista on hyötyä. Kulttuurihackathon onkin vuosien varrella koonnut monenlaista porukkaa yhteen: Koodareita, taiteilijoita, muotoilijoita humanisteja, opettajia – vain muutamia mainitakseni. Kiinnostus kulttuuriperintöä kohtaan riittää, mutta koska kyse on digitaalisesta kulttuuriperinnöstä, suosittelemme ottamaan mukaan oman digilaitteesi, mieluiten läppärin.

Viime vuonna Hack4FI järjestettiin Yleisradion Studiotalolla. Kuva: Sini Peura CC BY 4.0.

Voit tulla mukaan yksin tai kaverin kanssa. Sinulla voi olla jo ideanpoikanen valmiina tai voit saapua avoimin mielin ja hypätä innostavaan projektiin mukaan. Ideointia ei tarvitse aloittaa tyhjästä, sillä kulttuuriorganisaatiot tarjoavat tapahtumassa haasteita, joihin voit tarttua. Esimerkiksi Yle, Musiikkimuseo Fame ja Kansallisgalleria etsivät tänä vuonna yhteishaasteessaan ideoita myöhemmin avautuvaa Musiikkimuseota varten. Hackathonissa on siis mahdollista keskittyä konseptoimaan Musiikimuseoon tulevaa teosta, jonka toivotaan yhdistävän musiikkia ja visuaalisia elementtejä digitaaliseksi, immersiiviseksi kokonaisuudeksi.

Jos innostuit, hanki lippusi tapahtumaan saman tien täältä

Lippuja on rajoitettu määrä, sillä tilaan mahtuu vain sata ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Osallistuminen on ilmaista ja osallistujille tarjotaan ateriat viikonlopun ajan. Nähdään Hack4FI:ssä!

Katso täältä lisää: www.hack4.fi

Kirjoittaja on AvoinGLAM-verkoston yhteyshenkilö, Yle Arkiston suunnittelija sekä Hack4FI-veteraani.